Alla inlägg den 16 februari 2013

Av Soffie - 16 februari 2013 20:30

När jag satt och monterade ihop Rottweilertidningen nummer 1 för några veckor sen så läste jag några medlemstexter om rallylydnad och redan där blev jag HOOKED! Det verkar ju skitkul, lättsamt, inte så "tävlingsinriktat" å hårt klimat även om man tävlar, en lättsam introduktion på tävlingskarriären eller avslutning på ålderns höst.


Sagt och gjort, jag har HETSAT IHJÄL mig på alla rottismänniskor jag känner, mer eller mindre tvingat alla att hänga på i andan " kom igen...vi har kul " och i april börjar jag och Anna som har valp ur vår A-kull en nybörjarkurs på Oxie BK!


Idag hade vi ridhusträff, när vi har träffar så är ALLA VÄLKOMNA så om nån är sugen att hänga på så hojta till bara som sagt alla är välkomna! Idag var det ja med mina tre + neo, Therese m Izor, Therese m Diva, Simon m Fiwi, Carina m Messi, Lotta m Ella, Inger m Dex, Anna m Simba


Sofia(som förövrigt är rasförrädare och har beuceron som favoritras...JA, vi försöker omvända henne) kom och byggde en bana, gick igenom den med oss, pratade regler, träning, tävling, tänk mm och sen var det full fart och vi provade banan...en del skyltar var ju plättlätta...andra INTE så jävla lätta, när man är lydnadsmänniska så vill man ju gärna ha in halter hela tiden, men rallyn flyter liksom mera på såvida det inte är ett STOPPTECKEN på skylten, jag hade väääääldigt svårt att komma ihåg det ;) Jag och Zegra körde banan ett par vändor innan alla skyltar funkade som de skulle, mest för att den här matten verkar vara liiiiite dum i huvet    men det var KUL och jag är ännu mer säker på att vi ska tävla rallylydnad till hösten, Zegra har ju 75 dagars karens efter att B-kullen kommit så efter det blir det aktuellt. 

 Anna & Simba(Team Extreme A-kull) går konernaAnna & SImba(Team Extreme A-lkull) vid skylten "sitt-ligg-gå runt" 


Dessutom körde jag Lk2 moment med Zegra, inkallning med ställande, la bollen några meter bakom, kallade in och kommenderade...funkade kanon på henne! Körde fjärren även här bollen bakom ligg-sitt varvat, funkade fint, mjuka handtecken och relativt mjuka kommandon...hon flyttade inte fram en cm! Lyckat koncept!!

Testade av rutan ett par gånger och njaeeee, ska klura lite och se om jag kan få till det på nått annat sätt, kanske köpa såna band så hon blir mer medveten om att det är en "ruta". 


Beet provade rallybanan med Sofia...jag tyckte det såg BRA ut!! Beet och Sofia trivs rätt bra ihop  

Jag tog in honom lite senare och körde fotgående, som faktiskt var det bästa nånsin, nu håller han kontakt hela tiden och börjar faktiskt bli rak här och där...kämpa på Soffie, tydligen så funkar det, det tar bara liiiite tid! Körde inkallningar och det är dags att ta tag i själva ingången, hunden är ju bara 1.5år  

Platsliggning mellan Ella och Diva blev det också, ca 4min...nångång kom han upp, men det är mitt fel...jag pratade och introducerade jojo metoden för Lotta m Ella(hon sniffar runt).

 Sofia och Beet vid tavlan "sätt hunden framför, backa ett steg-sitt, backa 2steg-sitt, backa 3steg-sitt"  Sofia och Beet, alltså cykeln och tunnan ska eg vara koner men vi hade konbrist ;)


Lilla mannen Caxe då, han var i ridhus för träning för första gången och det här ridhuset var fyllt med saker som stutsmatta, cowboy i naturlig storlek, vagnar, 4-hjuling, massa leksaker mm testade lite fotgående och han är så duktig, han bryr sig inte att det är flera hundar som tränar runt, Neo skriker, människor pratar och fikar mm

Duktig liten valp 4.5månad gammal!  


 stolar, kaffe, fika JA ett måste!


Ja å just, husse och X dom är nere i Belgien hos Ismael De Vos och tränar...rapporterna meddelar att dom är galet nöjda och det går himla bra den här helgen, bra uppstart inför säsongen och efter sjukdom och skada!

Ovido - Quiz & Flashcards