Alla inlägg under september 2012

Av Soffie - 11 september 2012 12:30

Ni vet att i varje hundtränares liv så slår plötsligt ett hallelujlamoment till, för mig är det när hundens "poletter" helt plötsligt trillar ner och dom förstår det där man nött, nött och åter nött de sista veckorna.


Jag kan väl inleda med informationen om att jag har tränat mina hundar SPARSAMT under sommaren, vi har liksom lagt allt krut på Oops och X under perioden maj till augusti, mina hundar har fått stå tillbaka lite för husses framfart. Livspusslet med småbarn, bonusbarn, massa hundar, jobb och satsningar gör att man faktiskt inte riiiiiktigt får tid till ALLT, då får nått stå tillbaka medans det satsas på vissa.


Men nu är vi på banan igen, och igår på träningen så ramlade poletterna ner!


Zegra gjorde ett superpass, jag är kräsen, Zegra har vad jag själv kallar "utbildningsstopp" men igår så hade lydnaden tagit flera kliv på utbildningsstegen! Vår plan är att få klart med LP1 innan vintern, sen får vi se.... Zegra ska paras på nästa löp. Jag önskar med facit i hand att jag lagt mer krut på henne och låtit henne få ta mer plats i min flock och satsat även på henne, hon har SÅ mycket kvaliteter som så många andra hundar saknar. Hon är ingen skyddshund men en utmärkt spår, lydnad, upplethund....synd bara att inte hennes matte kunde fatta det i tid och tränat/tävlat rätt grenar med henne!

Beet'an och jag kämpar vidare med fotgåendet, han är SVÅRtränad i det momentet, kroppen är hög, lång och stor! Beet har ingen kroppskontroll och benen far åt alla håll, sista månaderna har det mer eller mindre känts som jag har "styrt runt" honom på plan, men så igår så bara "klickade det till" och poletterna trillade ner och han tog egna iniativ till utveckling av momentet! Just pga hans okontrollerade kropp så kör jag inga detaljövningar i dagsläget utan mer inkallningar, framåtsändande = fart och fläkt moment helt enkelt.


STATUS i flocken.


Oops är pensionär, han tränas regelbundet enbart för att hållas igång, just nu kör vi "avdressyr", ordförståelse mm vi tränar så olikt som möjligt mot vad han och Ossian gjort de sista åren.


X, nu är det kexes tur att stå i fokus efter Oops. Ossian och X tränar för fullt.


Zegra, ska tävlas i lk1 under hösten/vintern, målet är LP1 innan snön faller


Beet, tränas sakta men säkert, han fyller 1 om ett par veckor och då står röntgen på schemat!


Fiwi, är mest med och har kul, samma här, hon fyller 1 i slutet av november och ska röntgas.


A-kullen fyller 1år den 5/11 då är den röntgen som gäller, sen är det planerat MH i april/maj 2013 :)


*over & out*

Ovido - Quiz & Flashcards