Alla inlägg under februari 2012

Av Soffie - 15 februari 2012 13:37

Hur går det med veckans utmaning? Några dagar kvar till filmbevis, till o med jag som har TRE valpar att träna tycker att det går oförskämt bra  


Jag har kört snabba SITT, upplägget är en himla massa pyttesmå korvbitar i vänsterhanden och klickern i höger, sen har jag lockat hunden att vara mitt framför mig, jag rör mig bakåt och lockar för att sedan stanna upp och säga SITT! så fort rumpan åker ner i golvet så kommer klicket och efter klicket kommer godisbit och muntligt beröm sen kör vi igen, jag lockar upp hunden och rör mig bakåt om å om igen.


Beet har ju tjuvtränat sen innan så det har inte varit några problem, däremot så kan han inte vara nr 1 ut för då är hans engagemang lite splittrat, så han får glatt vänta till sist = motivationen åker upp i taket.


Aslan har varit mest lättlärd, nu vill han bara sitta hela tiden och springer tom in på mattan o sätter sig självmant, han tror liksom att om man bara sitter på mattan så ramlar det ner godis från himlen  


Fiwi, här märks det att hon är lite yngre och först nu kommer in i den riktiga fasen att ta till sig saker, hon VILL HA GODIS....men hur får man den?? Hoppa på matte, skälla?? Men hon gör framsteg varje dag!


Jag har börjat med sitt-stanna på allihopa igår, jag kör en hel del snabba sitt, sen varvar jag med stanna, här kan man ju bara använda ordet SITT, för sitt är ju sitt tills du säger nått annat men jag kan inte låta bli, jag säger STANNA iallefall....känns liksom bättre, för mig iaf. Jag använder mig av pekfingret o säger stanna å sen tar jag hjälp av det där fingret precis som det är magiskt och är just därför hunden sitter och stannar *ler* Sen kör jag lite "jojo" backar ut, går in o ger godis(får ALDRIG godis om de reser på rumpan, jag ger godis, dom ska inte komma å hämta, momenten är inte slut förrän jag säger att det är slut) å så håller jag på fram o tillbaka, samtidigt försöker jag öka upp avståndet, nu går jag bara några steg ifrån dom och skulle de resa på rumpan så kommer ett kort litet NEJ och så får de sätta sig på kommando SITT igen o då får de beröm såklart!


Vi kör på, under helgen kommer bevis på allihop + jag ska klura ut veckans uppdrag som kommer på fredag.


Ossian o Oops har visat godis på nosen, det ska också filmas såklart! Therese o Izor visade upp sin godis på nosen också i helgen :)

Av Soffie - 10 februari 2012 15:16

Här kommer veckans uppdra för både valpgänget och frivilliga vuxna hundar


"beviset" i form av foto eller videosnutt lägger ni upp på vår facebookgrupp under nästa helg, dvs ni har lite mer än en vecka på er att träna  


VUXNA HUNDAR:


hunden sitter framför er, ni lägger en liten godisbit på nosen, där ska den ligga utan hjälp i några sekunder eller tills ni säger VARSEGOD eller annat "frikommando" som låter hunden ta godisen på valfritt sätt, kan er hund redan detta? Lägg upp det på fb och ni får ett svårare uppdrag inom samma tema!


VALPARNA:

vi börjar lätt och om er valp redan kan detta så bygg vidare momentet och ta det till nya platser!


SITT

tanken är att ni ska lära valpen att sätta sig snabbt på kommandot SITT, i början hjälper ni den såklart med godis(belöningsorientering)som förstärkare, men efter några dagar så får inte godisen komma förrän hunden satt sig på röstkommandot, om ni tränar med klicker så ska klicket komma så snart rumpan landar i golvet.


Om er hund redan kan sitt, så bygg vidare med

Sitt vid matskålen-vänta på varsegod kommando

Vänta vid dörren innan ni går ut

Sitt medans halsband/koppel tas av/på i samband med promenad

Sitt-stanna(eller bara sitt) om hunden misslyckas har ni gått för fort fram, ha alltid det i åtanke!


Lycka till!

Av Soffie - 8 februari 2012 16:56

För några år sen var jag en flitig bloggare(www.nogg.se/dogdutysweden)men nånting hände och det rann ut i sanden, efter att ha tittat igenom den gamla bloggen och uppskattat möjligheten att titta tillbaka i träning mm så togs beslutet, JAG SKA BANNE MIG BLOGGA IGEN, kanske mest för min egen del...men man kan ju lika gärna dela med sig också!


Tänkte att vi får väl börja reda ut antalet hundar hemma, vilken hund som tillhör vem osv samt var vårt härliga gäng i A-kullen har hamnat.


A-kullen efter Kerry Vom Hause Neubrand och Tapto's Zegra föddes 5/11 och nu har alla flyttat till egna hem.


Amazing Aslan-stannar på kenneln

Akki Attack -Tina i Hurva

Askicking Arkan - Mattis i Hurva, Mattis och Tina är sambos så här kommer det vara lite att tävla emot  

Accelerate Ace-Vicky och Jörgen i Halmstad


Always Alfa- Sven och Zenitha i Osby

Amazon Amba "simba"- Anna och Patrick m barn i Furulund

Absolut Acta "agnes"- hos mina föräldrar i Kumla


Alla valpar(förutom Amba)hamnade i hem där det sen tidigare funnits rottweiler, det känns lite extra tryggt + att de flesta faktiskt bor på lagom avstånd förutom mina föräldrar såklart men dom klarar sig nog  


Här hemma, en himla massa hundar, 2 vuxna å 1 unge....


Efter att Aki tragiskt gick bort i augusti så blev det hög tid för ett generationsskifte här hemma, ur egna kullen var  planen sen länge att behålla en hane, sagt och gjort det blev Aslan som fick bo kvar! En kär vän i Norge hade valpplaner efter en tysk hane och ett barnbarn till Aki, efter att ha sett hanen "Arkan Vom Hause Neubrand" på Klubsieger + att Ossian sett honom en vecka i träning och Aki som nyss gått bort, så var det BIFF, jag beslutade mig för att ha 2 hanvalpar, så efter lång väntan flyttade Kraftverkets Bumblebee till vardags kallad "beet" till Sverige!


Så summa sumarum, jag har Beet född i slutet av september och Aslan född i början av november, de kommer tränas vid sidan om varandra hela tiden, sen får röntgen mm utvisa vad framtiden ger.


Ossian har Oops som är 7år nu, han gör sin sista tävlingssäsong 2012, dessutom tog Ossian över min X(taptos extreme) vintern 2010/2011 så de har under 2011 tränat ihop sig och är redo för tävling till våren.


Och så tänker vi framtid såklart, så därför flyttade danska Fiwi in i huset, den långsiktiga planen om allt går väl är att hon och X ska ha valpar om ja 3-4år nått sånt. Sen har vi zegra såklart, hon har precis fyllt 5, hon hänger mest med på det mesta, ibland är hon på spa hemma hos Therese o Patrick, drömmen vore väl att hon fick ett eget hem där nån bara bryr sig om henne....men det är svårt att hitta rätt människa!


På återseende!


Ovido - Quiz & Flashcards