Alla inlägg den 18 december 2013

Av Soffie - 18 december 2013 21:00

ÄNTLIGEN blev det träning på Oxie BK, känns som månader sen...även om det kanske bara gått ett par veckor med späckade scheman. Tjatade med mig Ossian & Neo eftersom jag kände att jag måste få Ossians ögon på vårt fotgående å om jag tänker rätt...


Caxe

Var: Oxie BK, kväll o mörkt, 4+ och barmark


Fotgående mot 3st pallar som jag stallt upp, första vändan blev Caxe lite osäker mot pallarna men sen köpte han läget att det var samma upplägg som mot väggen här hemma. 

Nu sitter han i korrekt positon med intensiv kontakt, han startar samtidigt som jag går, håller kontakten till 98%, gör fina raka halter och håller sig i rätt position hela tiden *SÅ JÄKLA NÖJD* jag ökade tom farten lite. 


Sen var det ett nytt påhitt, att ta upp Caxe på ett litet fyrkantigt agilitybord, i förlängningen ska jag göra fot, förflyttningar, vändningar på stället osv på detta. Idag fick han sitta framför-kontakt, fot-kontakt och lite snurr på stället, som var svårt men han försökte iallafall!


Slät inkallning ville Ossian se, utan avslut, ligger bra, riktigt bra tempo in!


Sen framåtsändandet...körde samma sätt som med X men jag ska nog backa å köra bara "rakt på" skick en sisådär 40ggr så suget är enormt. För nu när vi körde så prioriterade han ögonkontakt med mig ist för att titta på kampdutten. Vi vill ju ha ligg-titta framåt-å så skickar vi. 


Tankar: bara att köra på, träna OFTARE, fot kan jag ju egentligen ta in o träna i köket också....

Av Soffie - 18 december 2013 08:35

Sista veckorna har jag slarvat med träning....nu blir det dagbok för att komma ihåg själv!


Caxe

Var: hemmaplanen i 10+, vindstilla å helt utan snö o is!


Position och kontakt längs husväggen, efter ett par tillsägningar av placering av rumpa mm så köpte Caxe läget, hamnade rätt i position och med kontakt, vi utökade ganska snabbt med stegen!

Nästa gång: kör på likadant, träna mot vägg en period nu och gå sakta FOKUS på position och 100% kontakt.


Inkallning, ligg, stanna kvar o maxad fart - belöning mellan benen. Egentligen bara en liten avcheck och upplättare efter passet mot husväggen, nöjd!


Ingång bakom rygg, Caxe sittande framför som på kommando ska gå runt bakom rygg o sätta sig i fotposition. Jag får påminna honom lite med ett dk att det är bakom ryggen som gäller och han behöver lite styrning för att sätta ner rumpan. NÖT, NÖT, NÖT!


Hopp(lydnadshoppet) fokusera på att det finns bara en väg för att få sin kampdutt och det är över hindret! Strunta i allt vad teknik heter just nu o bara hopp, hopp, hopp!


Bus

Var: inomhus i köket på mattan


Jag körde häromdagen ett klickerpass med sitt o ligg i 2 seperata omgångar, idag körde vi vidare på det. 

Sitt - både själva sättandet men även att man ska sitta kvar. 

Ligg - läggande(bakåt från stå) + ligga kvar


Inledde även ett kontaktpass med Bus sittande framför där hon fick klick/godis när hon satt rakt o tittade upp mot mig. Tänka på...ingenting! Kör på!!

Ovido - Quiz & Flashcards